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April 24, 2015

Josef Strau, Kristin Oppenheim at SECESSION



JOSEF STRAU, A Turtle Dreaming at SECESSION combines various levels of presentation. A retrospective section comprises 91 text posters for previous exhibitions and selected photographic works showing snowy, deserted New York scenes. In four walk-in sculptures made from plywood, sheet metal, plexiglass, and insect screen visitors can listen to music or watch films which were edited by Martin Reynolds for this exhibition. These sculptures are introverted spaces meant for dreaming and withdrawal and function as exhibition spaces in their own right. In his installations Josef Strau relates texts and objects to each other. On the surface, the texts are characterized by the typographic interplay of printed word and blank space. At another level their distinctive feature is Strau’s idiosyncratic style of writing, which nimbly and playfully tracks his stream of consciousness. Oscillating between the meaningful and the meaningless, he interweaves everyday stories and urban scenes with personal revelations and literary motifs.

In her three part sound installation Echo, KRISTIN OPPENHEIM projects a narrative in which sleep, nocturnal waking, and dream images play central parts: the exhibition revolves around a mental state different from our everyday consciousness with its focus on functioning—and revolves and revolves, like the canon-like chant in the sound installation Where Did You Sleep Last Night? (2013) or the ghostly somnambulistic imagery of the new film installation Ultramarine (2015), which might infiltrate our subconscious like a slow-acting drug. The somnambulistic narrative continues in After Hours (2015), a series of silkscreen prints that show an image of the artist who appears to be shifting in and out of the dark. April 24th to June 21st, 2015.

JOSEF STRAU A Turtle Dreaming in der SECESSION verbindet verschiedene Ebenen der Präsentation: Eine Retrospektive von 91 Textplakaten zu früheren Ausstellungen und ausgewählte fotografische Arbeiten mit verschneiten, menschenleeren Schauplätzen in New York. In vier begehbaren Skulpturen aus Sperrholz, Blech, Plexiglas und Fliegengitter. werden Musikstücke und Filme, die für diese Ausstellung von Martin Reynolds editiert wurden, gespielt. Konzipiert als Räume des Inneren, des Rückzugs und des Traums, funktionieren sie wie vier eigenständige Ausstellungen. In seinen Installationen schafft Josef Strau vielfältige Verbindungen zwischen Text und Objekt. Die Texte selbst sind dabei zum einen durch das typografische Spiel mit Text und Leerstellen gekennzeichnet, zum anderen durch Straus spezifischen Schreibstil, der schnell und spielerisch seinem Bewusstseinsstrom folgt. Zwischen dem Bedeutenden und Bedeutungslosen changierend, verbindet er alltägliche Geschichten urbaner Szenen mit persönlichen Blickwinkeln und literarischen Motiven.

In ihrer Ausstellung Echo entwirft KRISTIN OPPENHEIM eine Narration, die sich im Wesentlichen um Schlaf, nächtliches Wachsein und Traumbilder, insgesamt um einen anderen als unseren alltäglichen, auf Funktionsmodus eingestellten Bewusstseinszustand dreht – und dreht und dreht, wie der kanonartige Gesang in der Soundinstallation Where Did You Sleep Last Night? (2013) oder die gespenstisch-traumwandlerische Bildwelt der neuen Filminstallation Ultramarine (2015), die in das Unterbewusste einsickern und dort einige Zeit nachwirken könnten. Die somnambule Narration setzt sich fort in After Hours (2015), eine Serie von Siebdrucken, die die Künstlerin selbst zeigen, die aus der Dunkelheit hervorzutreten und in sie zurückzusinken scheint. 24. April – 21. Juni 2015.


Destination Wien 2015 in der Kunsthalle Wien ermöglicht einen umfassenden Einblick in die aktuelle Wiener Kunstlandschaft durch eine Zusammenschau von über 70 Positionen zeitgenössischer Kunst. Destination Wien EXTENDED Ergänzend zur Ausstellung beteiligen sich über 50 Wiener Kultureinrichtungen als assoziierte Partner am Programm von Destination Wien 2015.

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