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September 13, 2016

Thea Djordjadze and Yto Barrada at SECESSION



For her installation To be in an upright position on the feet (studio visit) at the main hall of the SECESSION, Thea Djordjadze has relocated her studio to Vienna. Literally everything that was not nailed down was dismantled, removed from shelves, stacked in moving cartons, sheathed in bubble wrap, piled up on palettes, loaded onto the truck. A radical decision, since it leaves her studio in Berlin completely empty, at least for the time being. All the things the artists needs for her work—or even more basically, in her everyday life—are temporarily out of reach. But does not such an evacuation, the creation of a tabula rasa, also embrace the possibility of a liberation, a new (or regained) freedom?
Yto Barrada’s exhibition The Sample Book presents a new body of work that builds on the artist’s recent major cycle Faux Guide and her study of fossils in Morocco. The Sample Book is a constellation of numerous works that function independently of each other while also being integral parts of a larger ensemble. The pieces are so heterogeneous that the connections between them are not readily apparent, but they are tied together by a system of subtle correspondences on the level of content. Their stories become more complex the more intricately the artist intertwines or interweaves the individual elements; more properly speaking, they tell multiple—true as well as fictional—stories. Sep 8th to Nov 1st, 2016.

Für ihre Installation To be in an upright position on the feet (studio visit) in der Haupthalle der SECESSION hat Thea Djordjadze ihr Atelier nach Wien übersiedelt. Buchstäblich alles, was nicht niet- und nagelfest ist, wurde abmontiert, aus Regalen geräumt, in Umzugskartons geschichtet, mit Luftpolsterfolie verpackt, auf Paletten gestapelt, in den LKW geladen. Eine radikale Entscheidung, denn ihr Studio in Berlin bleibt zumindest vorläufig komplett leer. Der Künstlerin sind all jene Dinge, die sie zum Arbeiten oder schlicht für den Alltag benötigt, temporär entzogen. Doch steckt in einer derartigen Entleerung, dem Schaffen einer tabula rasa, nicht auch das Potential einer Befreiung, einer (wieder gewonnenen) Freiheit?
In der Ausstellung The Sample Book zeigt Yto Barrada neue Arbeiten, die auf ihren letzten großen Werkzyklus Faux Guide aufbauen und ihre Auseinandersetzung mit Fossilienfunden in Marokko fortführen.The Sample Book besteht aus vielen einzelnen Werken, die an sich autonom funktionieren und doch größeren Zusammenhängen verpflichtet sind. Die durchaus heterogenen und auf den ersten Blick disparat erscheinenden Werke stehen inhaltlich über ein subtiles Referenzsystem miteinander in Beziehung. Sie erzählen Geschichten, die umso komplexer sind, je mehr die einzelnen Teile miteinander verknüpft oder verwoben werden – in Wahrheit erzählen sie eine Vielzahl von wahren und fiktiven Geschichten. 8. September – 1. November 2016.


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